سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیور دانش احسان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
بال سبز انتظار (السلام علیکم یا مهدی فاطمه عج الله)
درباره



بال سبز انتظار (السلام علیکم یا مهدی فاطمه عج الله)


محمد
دانشجوی دکتری رشته تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی رشته ورزشی کشتی علاقمند به کار اعتقادی-فرهنگی به خصوص در حوزه اقامه و احیای امر به معروف، نماز و عفاف و حجاب
لینک‌های روزانه
آرشیو یادداشت‌ها

مدت امامت امام هادی[ویرایش]

 


 


حضرت هادی (علیه السلام) پس از شهادت پدر به سال 220 ه.ق منصب امامت را بر عهده گرفت و در آن روزگار، هشت ساله بود.
مدّت امامت ایشان 33 سال طول کشید. 13 سال در مدینه و 20 سال در سامراء.

خلفای زمان امام هادی[ویرایش]

 


 


در زمان امامت امام هادی، شش خلیفه عباسی بر مسند قدرت نشستند:
1. معتصم؛
2. واثق؛
3. متوکل؛
4. مُنتصَر؛
5. مستعین؛
6. مُعتَزّ. [9]


خصوصیات دوران امام هادی[ویرایش]

 


 


روزگار امام دهم (علیه السلام) از حساس‏ترین دوران حیات شیعه است. ویژگی این دوران، ستم جانکاه و استبداد کامل دستگاه خلافت است.
متوکل از خودکامه‏ترین خلفای عباسی، در این روزگار حکومت می‏کرد و دشمنی و کینه ویژه‏ای با خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) داشت.
در عهد او شیعیان به سختی می‏زیستند و بی‌حرمتی‌ها و ستم‌های فراوانی بدانان روا می‏شد. متوکل آشکارا به ساحت مقدّس علی بن ابی طالب (علیه السلام) اهانت کرد و حرم شریف حضرت حسین بن علی (علیه السلام) را ویران ساخت و امام هادی (علیه السلام) را به سختی زیر نظر داشت و به هر بهانه‏ای ایشان را احضار می‏کرد و آزار می‌داد.
او مردم مدینه و مکه را از معاشرت با علویان منع کرد. اگر کسی‏ کمکی به شیعیان می‏رسانید، به سختی عقوبت می‏شد.
وضعیت مالی شیعیان بسیار بغرنج بود به گونه‏ای که گفته‏اند زنان علوی برای نماز گزاردن به حد کفاف چادر نداشتند و گاه یک چادر را میان خود می‏گرداندند و به نوبت نماز می‏گزاردند. [10]
هر چند امام هادی (علیه السلام) در این ایام به گونه پیوسته در زندان نبود، حکومت به سختی از ایشان مراقبت می‏کرد و رفتار آن حضرت را به صورتی دقیق زیر نظر داشت. مأموران حکومتی بارها به ناگاه خانه امام (علیه السلام) را می‏جستند تا شاید بهانه‏ای برای آزار ایشان بیابند.
حکومت عباسی از این گذر می‏خواست بر شخصیت امام (علیه السلام) آسیب زَنَد و ایشان را از چشم مردم بیندازد و با آزار یاران و شیعیان امام (علیه السلام) مکتب تشیع را از پیشرفت باز دارد.

منبع : www.wikifeqh.ir


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد 92/5/17:: 6:58 صبح     |     () نظر