سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با ذکر خدا دلها زنده می شود . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
بال سبز انتظار (السلام علیکم یا مهدی فاطمه عج الله)
درباره



بال سبز انتظار (السلام علیکم یا مهدی فاطمه عج الله)


محمد
دانشجوی دکتری رشته تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی رشته ورزشی کشتی علاقمند به کار اعتقادی-فرهنگی به خصوص در حوزه اقامه و احیای امر به معروف، نماز و عفاف و حجاب
لینک‌های روزانه
آرشیو یادداشت‌ها
 


سؤال :


دلیل اینکه ماه شب اول رمضان را باید با چشم غیر مسلح دید چیست؟

جواب :

روایات اهل بیت (علیهم السلام) : (صم للرؤیة) یعنى: (با رؤیت هلال روزه بگیرید).1
 

سؤال :


آیا مى توان در تشخیص اول ماه مبارک رمضان و عید فطر از ابزار و دستگاه پیشرفته جدید و علم نجوم بدون رویت با چشم استفاده نمود ؟ چرا ؟ و چر در چند سال اخیر در تشخیص اول ماه مبارک رمضان و عید فطر این همه اختلاف پیش امده است ؟

جواب :

اگر به نحوى باشد که موجب اطمینان بوجود ماه در افق شهر بحدى که قابل رویت باشد با چشم غیر مسلح مانعى ندارد . و ممکن است یکى از عوامل اختلاف نظر باشد .5

سؤال :


در خصوص افق شرعى براى کسى که مقلد حضرتعالى مى باشد ولى در سرزمینى زندگى مى کند که به لحاظ افق شرعى با افق شرعى شما اختلاف زیادى دارد مسئله رؤیت هلال ماه و روز اول ماه رمضان براى چنین شخصى چه حکمى پیدا مى کند؟ آیا باید به حکم شرعى مرجعى که هم افق با بنده است اقتدا کنم؟ یا به حکم مرجع تقلید خودم که حضرتعالى مى باشید ولى به لحاظ افق شرعى با بنده هم افق نیستید؟ و آیا حکمى را که شما مثلاً در خصوص اول ماه صادر مى فرمائید براى بنده که هم افق با شما نمى باشم نیز لازم الاجراء مى باشد؟ و یا شما براى کسانى که با شما هم افق نیستند حکم دیگرى صادر مى فرمائید که مىبایستى افرادى امثال من از آن پیروى بکنند؟ ضمناً آیا افق شهر نجف با افق شهر تهران یکى می باشد؟

جواب :

ثبوت هلال نیاز به رؤیت یا شهادت عدول یا اطمینان شخصى دارد و حکم مرجع اثرى ندارد و ایشان هم حکمى صادر نفرموده اند و فقط فرمودند نزد من به شهادت شهود عدول ثابت شده است و البته این شهادت اگر براى شما اطمینان بخش باشد کافى است در صورتى که افق یکى باشد و چون بحسب ظاهر شهر رؤیت حسا و قطیف بوده است براى تهران کافى است.3

سؤال :


آیا مقلدین در مورد تعیین روز عید فطر باید به مراجع خود رجوع کنند یا همان روزى که در کشور عید فطر اعلام مى شود باید مدنظر همه باشد ؟

جواب :

این امر تقلیدى نیست و شخص باید اطمینان پیدا بکند .6

 

 

مسأله 1957 ـ اگر کسى موقع غروب شب عید فطر دیوانه باشد ، در صورتى که دیوانگى او تا ظهر روز عید فطر باقى باشد ، زکات فطره بر او واجب نیست ، و إلاّ ـ بنابر احتیاط واجب ـ لازم است فطره را بدهد .
مسأله 1958 ـ اگر پیش از غروب بچّه بالغ شود ، یا دیوانه عاقل گردد ، یا فقیر غنى شود ، در صورتى که شرایط واجب شدن فطره را دارا باشد ، باید زکات فطره را بدهد .
مسأله 1959 ـ اگر در موقع غروب شب عید فطر ، شرایط وجوب زکات فطره نباشد ولى پیش از ظهر روز عید آن شرایط پیدا شود ، احتیاط واجب آن است که زکات فطره را بدهد .
مسأله 1960 ـ کافرى که بعد از غروب شب عید فطر مسلمان شده ، فطره بر او واجب نیست . ولى مسلمانى که شیعه نبوده ، اگر بعد از دیدن ماه شیعه شود ، باید زکات فطره را بدهد .
مسأله 1961 ـ کسى که فقط به اندازه یک صاع گندم و مانند آن را دارد ، مستحب است زکات فطره رابدهد ، و چنانچه عیالى داشته باشد و بخواهد فطره آنها را هم بدهد مى‏تواند به قصد فطره ، آن یک صاع را به یکى از عیالش بدهد ، و او هم به همین قصد به دیگرى بدهد ، و همچنین تا به نفر آخر برسد ، و بهتر است نفر آخر چیزى را که مى‏گیرد به کسى بدهد که از خودشان نباشد ، و اگر یکى از آنها صغیر یا دیوانه باشد ، ولىّ او به جاى او مى‏گیرد ، و احتیاط مستحب آن است که به قصد او نگیرد ، بلکه براى خودش بگیرد .
مسأله 1962 ـ اگر بعد از غروب شب عید فطر بچّه دار شود ، واجب نیست فطره او را بدهد ، ولى اگر پیش از غروب بچه‏دار شود ، یا ازدواج کند اگر نان خور او شمرده شوند باید فطره آنها را بدهد ، و اگر نان خور دیگرى باشند بر او واجب نیست ، و اگر نان خور کسى نباشند فطره زن بر خودش واجب است ، و بر بچه چیزى نیست .
مسأله 1963 ـ اگر انسان نان خور کسى باشد و پیش از غروب نان خور کس دیگر شود ، فطره او بر کسى که نان خور او شده واجب است ، مثلاً اگر دختر پیش از غروب به خانه شوهر رود ، باید شوهرش فطره او را بدهد .
مسأله 1964 ـ کسى که دیگرى باید فطره او را بدهد ، واجب نیست فطره خود را بدهد ، ولى اگر او فطره را ندهد یا نتواند بدهد ، بر خود انسان ـ بنابر احتیاط ـ واجب مى‏شود ، چنانچه داراى شرایط گذشته در مسأله (1952) باشد فطره خویش را بدهد .
مسأله 1965 ـ اگر کسى که فطره او بر دیگرى واجب است خودش فطره را بدهد ، از کسى که فطره بر او واجب شده ساقط نمى‏شود .
مسأله 1966 ـ کسى که سید نیست ، نمى‏تواند به سید فطره بدهد ، حتى اگر سیدى نان خور او باشد ، نمى‏تواند فطره او را به سید دیگرى بدهد .
مسأله 1967 ـ فطره طفلى که از مادر یا دایه شیر مى‏خورد ، بر کسى است که مخارج مادر یا دایه را مى‏دهد ، ولى اگر مادر یا دایه مخارج خود را از مال طفل بر مى‏دارد ، فطره طفل بر کسى واجب نیست .
مسأله 1968 ـ انسان اگر چه مخارج عیالش را از مال حرام بدهد ، باید فطره آنان را از مال حلال بدهد .
مسأله 1969 ـ اگر انسان کسى را که اجیر مى‏نماید مانند بنّا ، و نجّار ، و خادم ، مخارج او را بدهد بطورى که نان خور او محسوب شود ، باید فطره او را هم بدهد ، ولى چنانچه فقط مزد کارش را بدهد ، واجب نیست فطره او را بدهد .
مسأله 1970 ـ اگر پیش از غروب شب عید فطر بمیرد ، واجب نیست فطره او و عیالش را از مال او بدهند ، ولى اگر بعد از غروب بمیرد ، مشهور فرموده‏اند باید فطره او و عیالش را از مال او بدهند ، ولى این حکم خالى از اشکال نیست ، و مقتضاى احتیاط ترک نشود .

منبع : سایت آیت الله سیستانی


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد 92/5/17:: 6:59 صبح     |     () نظر